Stressivex-opas kansi.png
 
 

stressivex opas

 
 
lahja.png

Tervetuloa kanssamme STRESSiVEX matkalle kohti rentoa arkea

STRESSiVEX opas tarjoaa sinulle hengitys ja mielikuvaharjoituksia, joiden avulla saat rentoutta niin kehoon kuin mieleen. Voit valita itsellesi sopivat harjoitukset ja niin kuin kaikkia uusia taitoja opeteltaessa tässäkin harjoitus tekee mestarin. Saat rauhoitettua parasympaattista hermostoa ja tulet huomaamaan kuinka stressaaviin tilanteisiin löytyy rentouttavia helppoja työkaluja.

Tee harjoituksia päivittäin. Alkuun voit tehdä kerran päivässä ja kun se sujuu, voit lisätä määrän 2-3 kertaa päivässä. Harjoitukset voivat olla 3-10 minuutin pituisia ja ihan vaikka työpisteellä tehtäviä.

Aloita kirjoittamalla itsellesi tavoite. Tässä malli: Lupaan tehdä hengitysharjoituksia kaksi kertaa päivässä, kaikkina arkipäivinä. Teen yhden harjoituksen aina herätessäni ja toisen sopivassa kohtaa työpäivän aikana.

IHANIA RENTOUTTAVIA HENGITYKSIÄ!


Tervehdyksemme sinulle ❤️

Kiitos kun olet kanssamme ja saamme yhdessä tutustua hengityksen vaikutuksiin, niin mieleen kuin kehoon!

Tervetuloa nauttimaan omasta hengityksestä!

Terveisin Johannat


Keitä me olemme


Ryhti

1aadeccb-481e-47ff-a472-c84a842b6001.JPG

Mitä on hyvä ryhti?

Hyvässä ryhdissä seisoma-asentomme ei vaadi ylimääräistä jännittynyttä lihasaktiivisuutta.

Hyvässä ryhdissä rintakehä, vatsa ja lantio ovat “päällekkäin”, jolloin pallea pääsee liikkumaan optimaalisesti ja hengitys on vapaata ja rentoa. Myös selkälihasten ja rangan sopivalla joustavuudella on tärkeä merkitys hengityksessä.

Ryhtiongelmat vaikuttavat suoraan hengitykseen ja samoin hengityksessä olevat ongelmat vaikuttavat ryhtiin.

Hengitys on liikettä kuten mikä tahansa muukin liike kehossa. Sen voi tehdä oikein tai se voi häiirintyä. Jos esimerkiksi apuhengityslihakset (niskan, kaulan ja rintakehän yläosien lihakset) ovat jatkuvassa työssä ja jännityksessä, johtaa se näiden alueiden kiristyksiin ja kiputiloihin.

Hengitystä korjaamalla voimme vaikuttaa koko kehomme hyvinvointiin.

 
e58fb0c8-9be0-41f3-90c2-105b2ff52ded.JPG

Kuvissa näet esimerkkejä yleisimmistä ryhtiongelmista.

Näyttääkö jokin tutulta?

Huonossa ryhdissä pallea ei pääse liikkumaan vapaasti ja ilmaa ei kulje tarpeeksi keuhkojen alaosiin. Tämä johtaa siihen että meidän on turvauduttava rintakehähengitykseen ja hengityksen nopeutumiseen, jotta elimistömme saisi riittävästi happea.

Pallean toiminnalliset häiriöt hengityksessä vaikuttavat myös pallean sulkijalihaksen toimintaan. Sulkijalihas estää aineiden liikkumisen vatsalaukusta ylöspäin. Ongelmat tässä toiminnassa voivat ilmetä esim. refluksina.

Ryhti ja hengitys kulkevat käsi kädessä ja tukevat toistensa toimintaa.


Ryhtivideot


Hengitysharjoituksia

Miten peukalo ja etusormi liittyvät hengitykseen?

Tällä videolla Johanna vinkkaa miten kannattaa hengittää kun hengittää :)


Rauhoita mieli ja keho.

Voit tehdä tämän harjoituksen missä vain, kotona, sohvalla, bussissa, kävelyllä tai vaikka työpöydän äärellä.

Rentouttavaa läsnäoloa ❤️


Rentoudu hetkeksi omassa kuplassasi!

Miten Johanna rauhoittaa mielensä kun tulee tunne että “kaistat” alkavat olla jo täynnä ja dataa pukkaa joka puolelta?

Kokeile läsnäolon kuplaa. Tämä harjoitus auttaa tarvittaessa myös omien rajojen vahvistamisessa.

❤️


Yksi yleisimmistä hengitykseen liittyvistä ongelmista on… Tsadaa…

Liikahengitys!

Videolla tutustutaan mitä liikahengitys on ja miten pääsemme siitä irti.


Mieli kirkkaaksi! Pieni taivaallinen kierto harjoitus.

Tämä hengitysharjoitus on klassinen taolainen harjoitus, jonka on sanottu ylläpitävän terveyttä ja pitkäikäisyyttä sekä vahvistavat kehon sisäelimiä ja tuovan elinvoimaa.

Kierrätämme ja vahvistamme sisäistä energiaa hengityksen avulla keskilinjojamme pitkin. Kuljetamme hengitystä mielikuvissamme värien avulla.

Kokeile ja nauti tästä hetkestä. Tervetuloa mukaan!


 

Kiitos STRESSiVEX-hengittäen oppaan tilaamisesta ja nautinnollisia hetkiä oppaan parissa!

Alla bonusvideo, jonka kanssa pääset mielikuvamatkalle järven rannalle ❤️

Terveisin Johanna&Johanna


Bonusvideo

Mielen voima on ihmeellinen!

Mielikuvamatka kesäisen järven rannalle, missä tuuli kuiskuttaa korvaan ja kaislat heiluvat hiljaa vieressä.

On lupa päästää irti ja hengähtää hetki.